Do zadań rzecznika konsumentów należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Ponadto rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz. 1148, z późn. zm.6)).
Do rzecznika konsumentów stosuje się odpowiednio przepis art. 63 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego.
Kogo uznaje się za konsumenta.
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 22 Kodeksu cywilnego).
Kontakt
Agnieszka Cichoń - Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Godziny przyjęć interesantów:
- PONIEDZIAŁEK: 7.30 - 15.30
- WTOREK: 7.30 - 17.00
- ŚRODA: 7.30 - 15.30
- CZWARTEK: 7.30 - 15.30
- PIĄTEK: 7.30 - 14.00
Adres:
Starostwo Powiatowe
ul. Mickiewicza 2
59-800 Lubań
II piętro, pok. 39
tel. (0-75) 64 64 359
fax (0-75) 64 64 321
e-mail: konsumenci@powiatluban.pl
Właściwość miejscowa rzecznika
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Lubaniu wykonując zadanie powiatu jakim jest ochrona konsumentów udziela porad prawnych i pomocy wyłącznie mieszkańcom powiatu lubańskiego. Konsumenci z innych powiatów winni zgłaszać się po poradę prawną do rzeczników działających w starostwach powiatowych i miastach na prawach powiatu zgodnie z ich miejscem zamieszkania bez względu na miejsce dokonania zakupu towaru lub zawarcia umowy. Z pomocy Rzecznika mogą korzystać konsumenci, tj. osoby, które nabywają towar (rzecz ruchomą) bądź też zawierają umowę z przedsiębiorcą dla celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Porady prawne mieszkańcom powiatu lubańskiego udzielane są:
- osobiście,
- telefonicznie,
- e-mail,
- korespondencyjnie.
Rzecznik udziela porad i informacji bezpłatnie.
Zwracając się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów o podjęcie interwencji - konsumenci powinni złożyć wniosek zawierający:
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz telefon wnioskodawcy,
- oznaczenie przedsiębiorcy wraz z jego danymi adresowymi,
- szczegółowy opis sprawy,
- sprecyzowanie żądań (wymiana towaru, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy),
Do wniosku należy załączyć kopie dokumentów związanych ze sprawą:
- dowód zakupu (paragon, faktura) bądź umowę o świadczenie usługi, której sprawa dotyczy
- zgłoszenie reklamacyjne
- odpowiedź sprzedawcy z ewentualną opinią rzeczoznawcy
- wszelką korespondencję w sprawie.
Dokumenty można składać osobiście w Biurze Rzecznika Konsumentów bądź przesłać pocztą, faxem lub drogą elektroniczną. Zgłaszając się do rzecznika osobiście należy przynieść ze sobą wszystkie dokumenty istotne w sprawie (np. paragon, fakturę, zamówienie, umowę, wszelkiego rodzaju regulaminy, złożone reklamacje, ewentualnie prowadzoną z przedsiębiorcą korespondencję, etc.).
Analiza dokumentacji w znaczący sposób ułatwi rozpoznanie problemu i umożliwi udzielenie prawidłowej informacji i wskazanie skutecznej drogi dochodzenia roszczeń konsumenckich. Konsument, który przewiduje złożenie do rzecznika wniosku o wystąpienie do przedsięborcy powinien przygotować kopie istotnyh w sprawie dokumentów.